PALMAZ® XL stent for treatment of proximal endoleaks after endovascular repair of infrarenal aortic aneurysms. EVAR in AAA with hostile neck - Possibilities and limits [Der PALMAZ®-XL-Stent zur Behandlung von proximalen Endoleaks nach endovaskulärem Repair infrarenaler Aortenaneurysmen. EVAR beim AAA mit "hostile neck" - M̈oglichkeiten und Grenzen]
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Zimmermann A.
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Klinik und Poliklinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, 81675 MünchenKlinik und Poliklinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, 81675 München
Zimmermann A.
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Reeps C.
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Klinik und Poliklinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, 81675 MünchenKlinik und Poliklinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, 81675 München
Reeps C.
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Kallmayer M.
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Klinik und Poliklinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, 81675 MünchenKlinik und Poliklinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, 81675 München
Kallmayer M.
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Eckstein H.-H.
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Klinik und Poliklinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, 81675 MünchenKlinik und Poliklinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, 81675 München
Eckstein H.-H.
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[1] Klinik und Poliklinik für Vaskuläre und Endovaskuläre Chirurgie, Klinikum Rechts der Isar, Technische Universität München, 81675 München
Background. Successful treatment of infrarenal abdominal aortic aneurysms (AAA) with endovascular aneurysm repair (EVAR) stent prostheses is particularly dependent on a good apposition of the prosthesis to the aortic wall. Proximal endoleaks (EL) can be resolved by dilatation of the EVAR at the proximal attachment zone with a PALMAZ® XL (Cordis, Diegem, Belgium) stent. Objectives. This article presents own results and an overview of the literature about this method. Methods. A total of nine consecutive patients (median age 78 years) who were treated with a PALMAZ® XL stent due to a primary type Ia EL after EVAR implantation (from February 2008 to March 2013) were included in this retrospective analysis. In addition a PubMed search with the keywords "aortic aneurysm", "endoleak", "endovascular" and "palmaz stent" was carried out. Results. The PALMAZ® XL stent implantation showed a technical success rate of 90% (one dislocation of stent) with a sufficient elimination of all type Ia ELs (100%). The median follow-up time was 23 months (range 2-36 months). Within the follow up interval no recurrent type Ia EL was found in the control computed tomography (CT) angiographies and therefore no reinterventions were needed. The PubMed search revealed 3 relevant articles reporting on 77 patients. The technical success rate was 99% (77 out of 78) and the treatment success rate was also 99% (76 out of 77). Discussion. In conclusion, implantation of a PALMAZ® XL stent is a cost-efficient and durable method to treat type Ia ELs after EVAR implantation.