Long-term outcome of patients with newly diagnosed chronic myeloid leukemia: a randomized comparison of stem cell transplantation with drug treatment

被引:0
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作者
A Gratwohl
M Pfirrmann
A Zander
N Kröger
D Beelen
J Novotny
C Nerl
C Scheid
K Spiekermann
J Mayer
H G Sayer
C Falge
D Bunjes
H Döhner
A Ganser
I Schmidt-Wolf
R Schwerdtfeger
H Baurmann
R Kuse
N Schmitz
A Wehmeier
J Th Fischer
A D Ho
M Wilhelm
M-E Goebeler
H W Lindemann
M Bormann
B Hertenstein
G Schlimok
G M Baerlocher
C Aul
M Pfreundschuh
M Fabian
P Staib
M Edinger
M Schatz
A Fauser
R Arnold
T Kindler
G Wulf
A Rosselet
A Hellmann
E Schäfer
O Prümmer
M Schenk
J Hasford
H Heimpel
D K Hossfeld
H-J Kolb
G Büsche
机构
[1] Klinik für Hämatologie,Department of Internal Medicine
[2] Universitätsspital Basel,Abteilung für Hämatologie und Stammzelltransplantation
[3] Institut für Medizinische Informationsverarbeitung,Abteilung Hämatologie und Internistische Onkologie
[4] Biometrie und Epidemiologie (IBE),Division d'Hematologie
[5] Ludwig-Maximilians-Universität München,Department of Hematology
[6] Interdisziplinäre Klinik und Poliklinik für Stammzelltransplantation,undefined
[7] Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf,undefined
[8] Klinik für Knochenmarktransplantation,undefined
[9] Universitätsklinikum Essen,undefined
[10] Klinik für Hämatologie,undefined
[11] Onkologie,undefined
[12] Immunologie,undefined
[13] Palliativmedizin,undefined
[14] Infektiologie und Tropenmedizin,undefined
[15] Klinikum Schwabing München,undefined
[16] Klinik I für Innere Medizin,undefined
[17] Universitätsklinikum Köln,undefined
[18] Medizinische Klinik III und Poliklinik,undefined
[19] Universitätsklinikum München,undefined
[20] Hemato-Oncology,undefined
[21] University Hospital and Masaryk University,undefined
[22] Klinik für Innere Medizin II,undefined
[23] Universitätsklinikum Jena,undefined
[24] Medizinische Klinik 5,undefined
[25] Klinikum Nürnberg-Nord,undefined
[26] Klinik für Innere Medizin III,undefined
[27] Universitätsklinikum Ulm,undefined
[28] Klinik für Hämatologie,undefined
[29] Hämostaseologie,undefined
[30] Onkologie und Stammzelltransplantation,undefined
[31] Medizinische Hochschule Hannover,undefined
[32] Zentrum für Integrierte Onkologie (CIO),undefined
[33] Universitätsklinikum Bonn,undefined
[34] KMT-Zentrum,undefined
[35] Deutsche Klinik für Diagnostik,undefined
[36] Asklepios Klinik St Georg,undefined
[37] Klinik für Hämatologie,undefined
[38] Universitätsklinikum Düsseldorf,undefined
[39] II. Medizinische Klinik,undefined
[40] Städtisches Klinikum Karlsruhe,undefined
[41] Medizinische Klinik V,undefined
[42] Universitätsklinikum Heidelberg,undefined
[43] Medizinische Klinik und Poliklinik,undefined
[44] Universitätsklinikum Würzburg,undefined
[45] Klinik für Hämatologie und Onkologie,undefined
[46] St-Marien-Hospital Hagen,undefined
[47] I. Medizinische Klinik,undefined
[48] Klinikum Bremen-Mitte,undefined
[49] II. Medizinische Klinik,undefined
[50] Klinikum Augsburg,undefined
来源
Leukemia | 2016年 / 30卷
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摘要
Tyrosine kinase inhibitors represent today’s treatment of choice in chronic myeloid leukemia (CML). Allogeneic hematopoietic stem cell transplantation (HSCT) is regarded as salvage therapy. This prospective randomized CML-study IIIA recruited 669 patients with newly diagnosed CML between July 1997 and January 2004 from 143 centers. Of these, 427 patients were considered eligible for HSCT and were randomized by availability of a matched family donor between primary HSCT (group A; N=166 patients) and best available drug treatment (group B; N=261). Primary end point was long-term survival. Survival probabilities were not different between groups A and B (10-year survival: 0.76 (95% confidence interval (CI): 0.69–0.82) vs 0.69 (95% CI: 0.61–0.76)), but influenced by disease and transplant risk. Patients with a low transplant risk showed superior survival compared with patients with high- (P<0.001) and non-high-risk disease (P=0.047) in group B; after entering blast crisis, survival was not different with or without HSCT. Significantly more patients in group A were in molecular remission (56% vs 39%; P=0.005) and free of drug treatment (56% vs 6%; P<0.001). Differences in symptoms and Karnofsky score were not significant. In the era of tyrosine kinase inhibitors, HSCT remains a valid option when both disease and transplant risk are considered.
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页码:562 / 569
页数:7
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